All

If not me, who? If not now, when?

Hey!
Ik zat me gister even nogal te vervelen en ik zat wat de googelen en youtuben todat ik een filmpje van Emma Watson tegen kwam. Emma Watson, Feminist, Verschrikkelijk goede Actrice en Model. Waar ik haar het meest om bewonder? Haar goede en inspirerende speeches, als feminist of actrice, of soms zelfs allebei. Ze hield een korte speech over feminisme en hoe fout het begrepen word. Ik geef haar zo gelijk. Feminisme gaat niet over vrouwen die beter zijn dan mannen, of mannen die minder goed zijn dan vrouwen, het gaat over vrouwen die even goed zijn als mannen, dat ieder mens, man, vrouw of kind, de zelfde rechten verdient. Het zelfde betaald zou moeten worden, niet meteen buiten de groep moeten liggen als iemand iets niet wil, of juist wel wil. Niet meteen anders zijn als je ergens in gelooft of niet in gelooft. En ik, die echt nog te jong is om hier iets aan te doen, bewonder ieder afzonderlijk persoon die ook echt durft te zeggen wat hij of zij er nou echt van vind. Als je een vrouw bent, en je levert de zelfde prestaties als je mannelijke collega, maar hij krijgt meer betaald, als je man bent, en je durft niet op een vrouw af te gaan en zeggen dat je haar leuk vind, dat als je “niet mooi genoeg” bent, maar model wilt worden, als je “niet slim genoeg” bent, maar rechten wil studeren, je bent hetzelfde als ieder ander! Wil je model worden? Ga ervoor! Is het niet eerlijk dat je minder betaalt krijgt? Laat het weten! Ben je niet stoer genoeg? Je bent nog steeds een man en nogsteeds een mens! Daar gaat feminisme over, gelijke rechten, man en vrouw, dus heb vertrouwen in jezelf, je bent het zelfde maar toch anders. En, zoals Emma Watson zei, doe er iets aan als iets niet klopt. Vaak voor haar speeches is ze zo nerveus en vraagt ze zichzelf af wat ze doet. Maar iedere keer zegt ze

If not me, who? If not now, when?

En ik vond dat zo inspirerend! En ze heeft zo gelijk. Dus als je een kans hebt om dit grote probleem ook maar een beetje op te lossen, maar je durft niet? If not you, who? If not now, when?

Dit was mijn probeersel om het ook maar en mini mini beetje op te lossen, ik hoop dat jullie het wat vonden. Hier is de link naar haar speech.

Lovings X

 

Geef een reactie

